Millie, Medewerkster Wonen & Leven

Hoe ben je bij woonzorghuis Klosterhoaf terechtgekomen?

Ik hoorde van een kennis dat ze hier een medewerker wonen & leven zochten.
Ik heb toen gebeld en mocht meteen de volgende dag op gesprek komen en een week later beginnen. Dat is in inmiddels een jaar geleden.

Kun je iets vertellen over jouw werkzaamheden?

Als ik hier kom dan is het alsof ik thuiskom in mijn tweede thuis. De mensen zijn altijd enthousiast en blij om je te zien. Dan ga ik eerst koffie inschenken en een praatje maken met de bewoners die in de huiskamer zitten. Daarna zijn er meestal wel een aantal van hen die mij graag willen meehelpen in keuken en dan starten we samen met voorbereiden en koken. Er komt om 16.00 uur iemand meehelpen met koken en de tafels dekken. De bewoners staan op de eerste plaats en ik wil ze graag aandacht geven en tijd voor ze vrijmaken, daarom zorg ik ervoor dat ik voorbereid ben.

Na de warme maaltijd serveren we een toetje en na afloop maak ik weer een rondje om te vragen wat ze ervan vonden. Als ik in de keuken bezig ben zijn er tussendoor ook wel activiteiten, dat is heel gezellig.

Je wordt helemaal vrijgelaten en ik ervaar het een beetje als mijn eigen bedrijfje. Ik mag meedenken en overleggen. Naast het bereiden van de maaltijden zorg ik ook voor de bestellingen, dat de koelkast gevuld is en dat alles schoon is. Het is mijn verantwoordelijkheid dat het allemaal goed loopt.

Hoe ervaar je de samenwerking en sfeer binnen het team?

Die is heel goed, het klikt tussen iedereen. Ik kwam hier binnen en werd meteen geaccepteerd, dat was heel fijn.

Wat is het verschil tussen werken bij Klosterhoaf en werken vorige werkgevers?

Op autoritair gebied verschilt het hier heel erg. Bij vorige werkgevers stonden de bazen vaak boven het personeel maar dat is hier totaal niet. Natuurlijk is er een beleid dat gevolgd moeten worden maar ik heb zelf de verantwoordelijkheid om mijn rol als medewerker wonen en leven zo goed mogelijk in te vullen en mijn steentje bij te dragen aan ons gezamenlijke doel.

Wanneer ga je met een goed gevoel naar huis?

Eigenlijk ga ik altijd met een goed gevoel naar huis of het moet bijvoorbeeld slecht gaan met iemand van de bewoners of als ik m’n werk niet helemaal heb afgekregen zoals ik gepland had. Het is lichamelijk wel pittig maar ik ben altijd moe maar voldaan.

Waar ben je het meest trots op als je aan je werk / Klosterhoaf denkt?

Over het geheel. Het is hier een warm thuis voor ons allemaal, daar ben ik super trots op. En ik ben er ook trots op dat ik mijn roeping heb gevonden en dat ik me hier echt heel fijn voel. Ik heb het gevoel dat dit ook een stukje van mij is. Ik kom fluitend aan en ga weer fluitend naar huis.

En natuurlijk ben ik heel trots op Ellen en Leon en het hele team hoe we dit samen hebben neergezet.

‘Ik zuuj diech’ is de visie van Klosterhoaf.  Wat betekent dit volgens jou en hoe komt dit tot uiting bij Klosterhoaf?

Er wordt geregeld gevraagd naar de meningen en ervaringen van bewoners, familie en collega’s over uiteenlopende zaken en het reilen en zeilen bij Klosterhoaf. Voor mij is oprechte aandacht en ervoor zorgen dat de bewoners zich goed voelen het allerbelangrijkste.

Maar ook de medewerkers worden echt gezien. Als het bijvoorbeeld erg druk is dan wordt gezegd om even een rustmoment te pakken. Soms wordt er gezorgd voor een leuk bedankje of wordt er een stoelmasseur geregeld.

Is er ruimte voor zelfontwikkeling, bijvoorbeeld door het volgen van een opleiding?

Die mogelijkheid is er wel en ik zou me graag willen ontwikkelen hier.

Tot slot; wat zou je jouw toekomstige collega willen vertellen over werken bij D’n Boumgaerd of Klosterhoaf?

Het is super gezellig met elkaar. We werken met het hele hele team aan een gezamenlijk doel. Je staat niet alleen en je hebt niet het gevoel dat het werk is, het voelt als een tweede thuis.

Probeer het gewoon eens, je hebt in de keuken geen speciale achtergrond nodig, je kunt alles leren. Als je een mensen mens bent zie ik geen enkel obstakel om hier niet aan de slag te gaan.