Inge, Kwaliteitsverpleegkundige

Hoe ben je bij woonzorghuis Klosterhoaf terechtgekomen?

Leon is een oud collega van mij. Toen hij samen met Ellen dit woonzorghuis in Arcen ging opzetten, heeft hij contact met mij opgenomen.

Kun je iets vertellen over jouw werkervaring bij Klosterhoaf?

Klosterhoaf is een kleinschalig woonzorghuis, bij ons wonen mensen met dementie en somatische klachten. De zorgondernemers hebben met veel toewijding een hele fijne groep zorgmedewerkers bij elkaar gebracht en zo een professioneel en betrokken team samengesteld. Ik werk hier met veel plezier, het voelt als een warm bad! Ook als het privé even wat minder gaat dan voel je echt dat je bij je collega’s en werkgevers terecht kunt.

Ik heb inmiddels best wel wat werkervaring en ik heb in meerdere zorghuizen gewerkt maar wat ik hier voel en ervaar en wat er mogelijk is voor de bewoners, is écht anders dan op m’n vroegere werkplekken. De ouderzorg in Nederland staat best wel onder druk, er wordt overal bezuinigd maar het is geweldig wat we hier toch gedaan krijgen met z’n allen. Dat wat we bewoners kunnen bieden, b.v. op het gebied van activiteitenbegeleiding, eten, drinken en uiterlijke verzorging is echt uniek.

Ook tijdens de corona-periode en de watersnood; als je ziet hoe we dit met collega’s, familie en de dorpsbewoners hebben opgepakt, dat is echt fantastisch.

‘Ik zuuj diech’ is de visie van Klosterhoaf. Zou je kunnen vertellen wat dit volgens jou betekent en hoe dit tot uiting komt?

Wij vinden het belangrijk om aandacht te hebben voor iemand zoals hij/zij nu is maar ook zoals diegene was. Iemand heeft al een heel leven geleefd en dat kunnen en mogen we niet vergeten. We laten iemand volledig in z’n waarde en kijken welke zorg het beste aansluit bij de wensen en behoeften van die persoon. Voordat iemand hier komt wonen, gaat de contactverzorger op huisbezoek zodat zij kan zien hoe iemand leeft. Zo leren we onze nieuwe bewoner nog beter kennen, waardoor we een passend persoonlijk zorgplan kunnen opstellen.
Ook hebben we oog voor uiterlijk, we zorgen ervoor dat de bewoners er netjes uitzien en zich daardoor ook beter voelen.

Klosterhoaf staat voor Zorgzaam Samen Leven, met veel aandacht voor familiegevoel. Kun je hier een voorbeeld van geven?

Familie is altijd welkom, we hebben geen vaste bezoekuren. Ook zorgen we voor concrete informatie als daar vraag naar is. Laatst hebben we bijvoorbeeld drie aparte voorlichtingsavonden over dementie georganiseerd, een voor familie, een voor bewoners en een voor collega’s.

Kun je iets vertellen over eventuele werkdruk?

Die vind ik prima. Ik functioneer het beste als er een beetje druk op de ketel staat. Maar er zijn ook weleens collega’s die de werkdruk soms wat te hoog vinden. Dan gaan we dit samen bespreken en voor een oplossing zorgen. Je merkt dat je gehoord wordt en dat zorgt vaak meteen al voor een stukje rust.

Is er ruimte voor zelfontwikkeling/opleidingen?

Jazeker, we hebben o.a. het scholingsprogramma ‘Verpleegtechnische handelingen’ opgestart, hiermee gaan we 2 x per jaar aan slag. Collega’s mogen ook zelf aangeven of ze wensen en behoeften hebben qua bijscholing. Dat mag heel breed zijn, van het bijspijkeren van praktische zorgkennis tot kennis vergaren over wetten en regels binnen een zorginstelling.

Kun je een voorbeeld geven van het verschil tussen werken bij Klosterhoaf en je vorige werkplek(ken)?

Wij zijn een kleine organisatie waardoor er snel geschakeld kan worden en veranderingen ook snel doorgevoerd kunnen worden. De lijntjes zijn kort en  iedereen wordt als volwaardig lid van het team gezien, wat je functie ook is, iedereen is gelijk. Er wordt geregeld naar je mening gevraagd en je wordt betrokken bij bepaalde kwesties.

Tot slot, wat zou je tegen je toekomstige collega willen zeggen?

Ik zou zeggen kom gewoon ’n keer ervaren en voelen hoe de sfeer hier is, dan krijg je toch het beste een beeld van ons fijne woonzorghuis.